Διδάσκουσα: Σμαράγδα Παπαδοπούλου
Το μάθημα αφορά την ικανότητα δημιουργικής ανάπλασης προφορικής και γραπτής λογοτεχνίας και στοιχειώδεις γνώσεις της κλασικής παιδικής λογοτεχνίας στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Μας αφορούν τα μεταφρασμένα παιδικά βιβλία γνώσεων και μυθοπλασίας, λαϊκά παραμύθια και τραγούδια με έμφαση σε νανουρίσματα και παραμύθια στον προφορικό και γραπτό λόγο ως κειμενικά είδη στόχος μας η καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας των φοιτητών και της κατάρτισης σε θεματικές ενότητες που προάγουν την αγωγή των παιδιών μέσα από ακούσματα και αναγνώσματα για μικρά παιδιά. Η δημιουργία χρήσιμου γλωσσικού υλικού για εφαρμογή είτε σε πεζό είτε σε ποιητικό λόγο στρέφεται γύρω από θέματα όπως η διαπαιδαγώγηση των μικρών παιδιών και η αισθητική τους διάπλαση μέσα από την τέχνη του λόγου. Θα αναζητήσουμε υπάρχον υλικό από την λαογραφία, την σύγχρονη και κλασική λογοτεχνία με μια βασική εκπαίδευση για το τι και πώς μπορεί να γίνει αφήγηση για ένα μικρό παιδί. Οι αφηγηματικές τεχνικές , η ικανότητα μετασχηματισμού των ιστοριών που θα μοιραστούμε με τα παιδιά συγκλίνει σε απαραίτητες για τον μελλοντικό εκπαιδευτικό μεθόδους έκφρασης και υφολογίας ώστε να υπάρχει μεταδοτικότητα και σωστή επικοινωνία νοημάτων και γλωσσικών δομών . Η ενίσχυση της φαντασίας, της ιδεοθύελλας, γλωσσικά παιχνίδια, (ατομικά και ομαδικά ) και τη δημιουργικής γραφής από το εκπαιδευτικό /φοιτητή θα καταρτίσει τους φοιτητές σε εμβάθυνση μεθόδων που διδακτικά ευαισθητοποιούν τα μικρά παιδιά σε αξίες, στάσεις ζωής, διαχείριση κρίσεων και κοινωνιο- συναισθηματικών στρατηγικών στην τάξη ή με τους γονείς (π.χ. προληπτική Βιβλιοθεραπεία, θεραπευτική λογοτεχνία, ψυχική ανθεκτικότητα μέσα από τη δύναμη της γλώσσας). Θεωρίες όπως του Πωλ Βατζσλάβικ, Τζιάνι Ροντάρι, Μπρούνο Μπέτελχάιμ , Τζέρομ Μπρούνερ, Μπαχτίν, Ρικέ, Ρόζενμπλατ κ. ά., πάνω σε αυτά τα θέματα θα ικανοποιήσουν και τη θεωρητική προσέγγιση της παιδικής λογοτεχνίας ως δημιουργικής τέχνης του λόγου με παιδιά και ενήλικες, (ανθρωπολογικές, ψυχαναλυτικές και κοινωνικές βάσεις, πολιτισμικές θεωρίες για το τι είναι λογοτεχνία, θεωρία της πρόσληψης, αισθητική και απαγωγός ανάγνωση /αφήγηση κ. ά. Τέλος, οι βασικές γνώσεις πάνω στην ιστορία της παιδικής λογοτεχνίας αξιοποιούνται κριτικά για τις ευάλωτες ομάδες παιδιών και οικογενειακών σχέσεων με στόχευση σε μια κοινωνία που σέβεται και προστατεύει το μικρό παιδί μέσα από τα κείμενα που προορίζονται για την ευαίσθητη ηλικία της γλωσσικής και γενικής του ανάπτυξης ως σώμα, πνεύμα και ψυχή. Η διαχείριση φόβου, η καλλιέργεια ενός κλίματος εμπιστοσύνης στην τάξη και αλληλοσεβασμού μεταξύ ανήλικων παιδιών προσεγγίζεται στο μάθημά μας ως παιδαγωγική μέθοδος που έχει τις ρίζες της στην εκπαίδευση για την ειρήνη, μια ακόμη επιστήμη που στα ελληνικά πανεπιστήμια υπάρχει ελάχιστα σε σχολές αγωγής Τα λογοτεχνικά έργα για παιδιά μπορούν στην προσέγγισή του εν λόγω μαθήματος να καταστήσουν την παιδική λογοτεχνία μεθοδολογική προσέγγιση της βιβλιοθεραπείας σε προληπτική και κλινική θεώρηση των λογοτεχνών – συγγραφέων με τους οποίους οι φοιτητές αλληλεπιδρούν μέσα από τα κείμενα ή επικοινωνία μαζί τους. Προσκλήσεις δημιουργών συμπεριλαμβάνονται σε αυτή την αλληλεπίδραση με φοιτητές του Τμήματος- Διδάσκων: Σμαράγδα Παπαδοπούλου