Το μάθημα αυτό έχει σκοπό να εμβαθύνει στους κύριους τομείς που θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη για την εκπαιδευτική αξιολόγηση και παρεμβάσεις σε παιδιά πρώιμης παιδικής ηλικίας που παρουσιάζουν ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (π.χ., νοητική υστέρηση, αυτισμός, προβλήματα όρασης και ακοής). Ύστερα από μία εισαγωγή στην έννοια της διαφορετικότητας και των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών που διαγνώσκονται συχνά στη βρεφική και νηπιακή ηλικία, οι φοιτητές καλούνται να εξετάσουν πώς μπορούν να αξιολογήσουν τις δυνατότητες αλλά και τις δυσκολίες των παιδιών αυτών και ανάλογα να επιλέξουν την ενδεδειγμένη παιδαγωγική παρέμβαση που είτε θα ακολουθήσουν οι ίδιοι, είτε θα κατευθύνουν άλλους συναδέλφους ή τους γονείς του παιδιού για αναζήτηση πρόσθετης στήριξης έξω από το σχολικό πλαίσιο.


Το μάθημα εξετάζεται εξ ολοκλήρου με γραπτές εξετάσεις.

Σκοπός του μαθήματος είναι να γνωρίσουν οι φοιτήτριες/τές το επιστημονικό πεδίο της Συμβουλευτικής Ψυχολογίας, να ενημερωθούν σχετικά με τις διάφορες τεχνικές της συμβουλευτικής, να ασκηθούν σε βασικές συμβουλευτικές δεξιότητες και να διαπιστώσουν τη χρησιμότητα των δεξιοτήτων αυτών για το μελλοντικό τους επάγγελμα.

 

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος η φοιτήτρια/ο φοιτητής θα είναι σε θέση να:

·        γνωρίζει και να κατανοεί τις βασικές έννοιες της Συμβουλευτικής Ψυχολογίας και των τρόπων εφαρμογής της στα πλαίσια της Αγωγής & Φροντίδας Πρώιμης Παιδικής Ηλικίας λαμβάνοντας υπόψη τους κοινωνικούς, πολιτισμικούς, πλαισιακούς και προσωπικούς παράγοντες που ενδέχεται να την επηρεάσουν

·        προσδιορίζει το ρόλο και τις λειτουργίες του/της παιδαγωγού ως συμβούλου

·        γνωρίζει και να ακολουθεί τα στάδια της συμβουλευτικής διαδικασίας κατά την επαφή του/της με παιδιά προσχολικής ηλικίας και γονείς

·        αναγνωρίζει & να αξιολογεί τα ζητήματα/προβλήματα που παρουσιάζονται στο παιδικό κέντρο

·        γνωρίζει και να εφαρμόζει τις βασικές δεξιότητες συμβουλευτικής στις αλληλεπιδράσεις του/της στην προσωπική και επαγγελματική του/της ζωή

·        γνωρίζει και να εφαρμόζει αποτελεσματικούς τρόπους επικοινωνίας με γονείς, συναδέλφους/ισσες και άλλους/ες επαγγελματίες.

·        γνωρίζει και να εφαρμόζει τις δεξιότητες αυτό-φροντίδας

 


Στόχος του μαθήματος είναι να συζητήσει βασικά ζητήματα που απασχολούν το επιστημονικό πεδίο της Σχολικής Ψυχολογίας και να καταδείξει την εφαρμογή των αρχών και των μεθόδων της Σχολικής Ψυχολογίας στο πλαίσιο των δομών αγωγής και φροντίδας στη πρώιμη παιδική ηλικία. Επιπλέον, αποσκοπεί στο να παρέχει στις φοιτήτριες/τους φοιτητές – τις/τους μελλοντικές/ούς παιδαγωγούς – γνώσεις και δεξιότητες ώστε να είναι σε θέση να διαμορφώνουν ένα κατάλληλο περιβάλλον που θα συμβάλλει στη ολόπλευρη ανάπτυξη των μικρών παιδιών και στην αποτελεσματική συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων στην αγωγή και φροντίδα στην πρώιμη παιδική ηλικία.


Θα περιγραφεί το φαινόμενο της Αναπτυξιακής Διαταραχής του Κινητικού Συντονισμού (ΑΔΚΣ, κινητικής αδεξιότητας) και των κινητικών μαθησιακών δυσκολιών κατά τη βρεφική, πρώιμη, παιδική και εφηβική ηλικία. Καλύπτονται σημαντικά θέματα όπως: ορολογία, χαρακτηριστικά, αιτιολογία και συννοσηρότητα. Ιδιαίτερη έμφαση, θεωρητικά και πρακτικά, δίνεται στα θέματα της ανίχνευσης, της αξιολόγησης και της διάγνωσης του φαινομένου Επίσης, ιδιαίτερη έμφαση, θεωρητικά και πρακτικά, δίνεται στο θέμα της παρεμβατικής διαχείρισης της κινητικής καθημερινότητας του παιδιού με ΑΔΚΣ (μέσα και έξω από τη σχολική ζωή)

·     


Το μάθημα της αναπτυξιακής ψυχοπαθολογίας αποσκοπεί στην εισαγωγή των φοιτητριών/ών στις βασικές έννοιες της ψυχοπαθολογίας της βρεφικής και νηπιακής ηλικίας και την αναπτυξιακή τους διάσταση, σύμφωνα με τα διαγνωστικά κριτήρια του DSM-5. Κάθε διαταραχή αναλύεται με βάση την κλινική της εικόνα, τα διαγνωστικά κριτήρια καθώς και τις τρέχουσες θεωρίες για την αιτιολογία της και τις θεραπευτικές μεθόδους. Πιο συγκεκριμένα δίνεται έμφαση στην προέλευση και της πορεία της δυσπροσαρμοστικής συμπεριφοράς των παιδιών.   

To μάθημα της πανεπιστημιοποίησης γίνεται την ίδια ώρα με του Ζ' εξαμήνου και εξετάζεται με εργασία.

Το συγκεκριμένο μάθημα προσεγγίζει την δομή και τη λειτουργία της οικογένειας μέσα από διαφορετικές θεωρητικές ψυχολογικές προσεγγίσεις όπως η συστημική, η ψυχαναλυτική και η φεμινιστική. Το μάθημα έχει σεμιναριακό χαρακτήρα στοχεύοντας και στη σύνθεση γνώσεων που έχει αποκομίσει η φοιτήτρια/της από προηγούμενα μαθήματα στο αντικείμενο της ψυχολογίας. Αντλώντας από ένα ευρύ φάσμα θεωρητικών οπτικών προσεγγίζεται διεπιστημονικά η συγκρότηση της οικογένειας στη δημόσια και ιδιωτική σφαίρα.


Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές/τριες, θα είναι σε θέση να γνωρίζουν τις βασικές αρχές, θεωρίες μάθησης και μεθόδους διδασκαλίας που διέπουν την εκμάθηση και διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας. Επίσης, αναμένεται να σχεδιάζουν γλωσσικά μαθήματα, να αξιοποιούν εκπαιδευτικό υλικό για τη διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας και να αξιολογούν παιδιά προσχολικής ηλικίας όπως επίσης και να αξιολογούν τα διδακτικά υλικά τα οποία έχουν παραχθεί και υιοθετηθεί από την πολιτεία για τη διδασκαλία της ελληνικής σε αλλόγλωσσους. Τέλος, ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στην εξοικείωση των φοιτητών/τριών με το πλαίσιο διδασκαλίας της ελληνικής γλώσσας στην ομογένεια.

Upon successful completion of the course, students will be able to comprehend the fundamental principles, learning theories, and teaching methods that govern the learning and instruction of Greek as a second/foreign language. Additionally, they are expected to design language lessons, utilize educational materials for teaching Greek as a second/foreign language, and assess preschool-aged children. Furthermore, they will be capable of evaluating instructional materials produced and adopted by the government for teaching Greek to non-native speakers. Lastly, special emphasis will be placed on familiarizing students with the instructional context of teaching the Greek language within the diaspora community.